Jesteś tutaj:
moje konto luxmed
EN
Jesteś tutaj:  Dla Pacjenta » Artykuły
Dostosuj czcionkę: A A A
Artykuły

Wegetarianizm – zdrowy czy modny?

Przechodzę na wegetarianizm – słyszysz pewnego dnia od swojego dorastającego dziecka. Jeśli dotychczas w twojej rodzinie nikt nie stosował diety wegetariańskiej, taka informacja może wzbudzić przerażenie. Zwłaszcza, że opinie na temat wegetarianizmu są wciąż podzielone i kontrowersyjne.

Dieta wegetariańska znana jest ludzkości od stuleci. Wynikała z postaw etycznych, przekonań religijnych, chęci ochrony zwierząt, ale też troski o własne zdrowie i dobre samopoczucie. Dziś, coraz częściej niestety, zwłaszcza wśród młodzieży, podyktowana jest modą na „niejedzenie mięsa”.

Na czym polega dieta wegetariańska?

Najogólniej można powiedzieć, że na wykluczeniu z jadłospisu produktów pochodzenia zwierzęcego, a więc mięsa, podrobów, tłuszczów. Podstawą odżywiania są warzywa owoce i zboża. To bardzo uproszczona definicja, ponieważ istnieje wiele odmian diety, które różnią się ograniczeniami w spożywaniu produktów zwierzęcych. Ponadto dieta jest jedynie elementem pojmowanego szerzej stylu życia.

Najbardziej popularną formą wegetarianizmu jest laktoowowegetarianizm. Wyklucza on spożywanie mięsa i ryb, ale pozwala na jedzenie jaj i produktów mlecznych. Najmniej drastyczną dietą jest semiwegetarianizm, który pozwala na spożywanie produktów mlecznych, jaj, ryb i drobiu. Ten rodzaj diety uważany jest za bezpieczny ponieważ dostarcza pełnowartościowego dla organizmu białka zwierzęcego. Najbardziej restrykcyjnymi odmianami diety wegetariańskiej jest witarianizm i frutarianizm. Pierwszy polega na żywieniu się surowymi warzywami i owocami, nie uznaje potraw gotowanych, drugi zaś dopuszcza wyłącznie owoce, jednak tylko takie, które spadną same z drzewa. Frutarianizm jest szczególnie niebezpieczny ponieważ najczęściej prowadzi do poważnych niedoborów składników odżywczych.

Młodzi wegetarianie, zwłaszcza ci, którzy zaczynają dopiero swoją przygodę z bezmięsną dietą, mogą być narażeni na anemię spowodowaną niedoborem żelaza oraz witaminy B12. Do tego mogą pojawiać się niedobory cynku, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, wapnia i wit. D.

Spożycie białka również może okazać się niedostateczne ze względu na jego niską podaż w diecie oraz niską wartość biologiczną (tylko białko zwierzęce jest białkiem pełnowartościowym).

Jednak prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska jest bezpieczna i nie niesie ze sobą ryzyka takich niedoborów. Uzupełniając dzienny jadłospis o produkty roślinne bogate w żelazo, takie jak: ciecierzyca, czerwona fasola czy zboża należy pamiętać, aby łączyć je z produktami bogatymi w witaminę C, która zwiększa biodostępność tego mikroelementu (dlatego idealnym połączeniem na śniadanie będzie owsianka z kiwi). Jest to niezwykle istotne ze względu na fakt, że w produktach roślinnych żelazo występuje w postaci niehemowej, a więc trudniej przyswajalnej przez organizm niż żelazo hemowe występujące w mięsie.

Źródłem witaminy B12 w diecie wegetarian są głównie ryby, owoce morza, jogurty, jaja i mleko. Dlatego dieta wegan, która wyklucza te produkty powinna być dodatkowo suplementowana tą witaminą.

W przypadku wegan istnieje też duże ryzyko niedoboru wapnia, dlatego w codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć produktów, takich jak: mak, migdały, amarantus, figi oraz produkty fortyfikowane wapniem.

Badania wykazały, że dzieci będące na diecie wegetariańskiej są zwykle szczuplejsze od „mięsożernych” rówieśników. Spożywają one znacznie więcej owoców, warzyw, strączkowych, a tym samym więcej witamin oraz błonnika pokarmowego. Odrzucają produkty zwierzęce i co za tym idzie, tłuszcze nasycone, cholesterol, ale także hormony znajdujące się w mięsie, przez co zmniejszają ryzyko wystąpienia w życiu dorosłym chorób dieto zależnych jak cukrzyca, choroba wieńcowa czy nadciśnienie.

Podsumowując, dieta wegetariańska jest bezpieczna pod warunkiem, że jest ona prawidłowo zbilansowana, czyli dostarcza wszystkich składników odżywczych zgodnie z zapotrzebowaniem danej grupy społecznej. Dieta taka powinna być świadomym wyborem wynikającym z etycznych przekonań lub troski o zwierzęta, a nie jedynie ślepym podążaniem za modą.


Rozpocznij rozmowę