rehabilitacja-po-covid

Psycholog potrzebny od zaraz. Powik艂ania pocovidowe.

Pandemia COVID-19 wraz z czasem swojego trwania intensywniej wp艂ywa na stan psychiczny wszystkich nas i odciska swoje pi臋tno. Pocz膮tkowo g艂贸wnym winowajc膮 obni偶onego nastroju, l臋ku i niepokoju, bezsenno艣ci, by艂 fakt d艂ugiej izolacji, braku mo偶liwo艣ci bezpo艣redniego spotkania z bliskimi, a tak偶e strach zwi膮zany z mo偶liwo艣ci膮 utraty pracy i pogorszeniem kondycji finansowej. Z ogromnym obci膮偶eniem psychicznym musieli si臋 boryka膰 pracownicy ochrony zdrowia i to na nich przeprowadzono pierwsze badania nad wp艂ywem pandemii na zdrowie psychiczne. Wykaza艂y one znaczne zwi臋kszenie stresu tzw. distresu, kt贸ry w d艂u偶szej perspektywie przeradza si臋 w zesp贸艂 stresu posttraumatycznego – PTSD (posttraumatic stres disorder), podobny do stresu zwi膮zanego z konfliktami zbrojnymi. 

Zaburzenia uk艂adu nerwowego po Covid-19.

Wst臋pne badania na temat neuropsychologicznych konsekwencji przej艣cia COVID-19 wskazuj膮, 偶e u oko艂o 25 % os贸b mog膮 pojawi膰 si臋 objawy ze strony o艣rodkowego uk艂adu nerwowego w postaci zawrot贸w g艂owy, b贸lu g艂owy i zaburze艅 艣wiadomo艣ci, tzw. mg艂y m贸zgowej. Wymienione objawy wyst膮pi膰 mog膮 ju偶 w trakcie infekcji, ale tak偶e kilka tygodni po przechorowaniu lub p贸藕niej. Podobne rezultaty bada艅 otrzymano po ostatniej epidemii wywo艂anej innym koronawirusem- SARS w 2003 r. Na tej podstawie obecnie zwr贸cono szczeg贸ln膮 uwag臋 na wp艂yw pandemii z perspektywy neuropsychogennej. 

Czy koronawirus powoduje choroby i zaburzenia psychiczne?

Obecnie mamy do czynienia z rozleg艂ymi konsekwencjami psychospo艂ecznymi wywo艂anymi przez pandemi臋 zar贸wno z pozycji l臋ku spo艂ecznego, jak i kondycji psychicznej jako powik艂ania po przej艣ciu infekcji COVID-19. Ten dwutorowy wp艂yw pandemii powoduje, 偶e coraz cz臋艣ciej w gabinetach psycholog贸w, psychiatr贸w, lekarzy rodzinnych, pojawiaj膮 si臋 pacjenci z r贸偶nymi dolegliwo艣ciami, lub nasileniem wcze艣niej wyst臋puj膮cych chor贸b i zaburze艅 psychicznych. Poszukiwanie pomocy 艣wiadczy, 偶e nie dajemy sobie rady w codziennym 偶yciu a granica naszej adaptacji do nowych warunk贸w zosta艂a przekroczona. 

Opr贸cz wymienionych ju偶 objaw贸w towarzysz膮cych sytuacji epidemicznej, nale偶y zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na wzrost poziomu uzale偶nie艅 jako konsekwencji trwaj膮cej pandemii i to nie tylko nadu偶ywanie alkoholu jest problemem, ale r贸wnie偶 艣rodk贸w psychoaktywnych i uzale偶nienia behawioralne, np. od telefon贸w, gier czy telewizji.

Jak poprawi膰 sw贸j stan psychiczny w czasie pandemii.

Bior膮c pod uwag臋 powy偶sze jedn膮 wsp贸ln膮 cech膮 pandemii jest NIEPEWNO艢膯, kt贸ra sta艂a si臋 jedyn膮 sta艂膮 cech膮 naszej rzeczywisto艣ci. Bez podejmowania dzia艂a艅 prewencyjnych, zmiany nastawienia, powi臋kszenia naszych zasob贸w psychicznych, trudno nam b臋dzie utrzyma膰 nasz dobrostan psychofizyczny. Dlatego je艣li do艣wiadczasz l臋ku, obni偶onego nastroju, bezsenno艣ci lub d艂ugotrwa艂ego stresu, powiniene艣 zapami臋ta膰 i stosowa膰 kilka wa偶nych zasad:

  • Zadbaj o swoj膮 aktywno艣膰 fizyczn膮

Spaceruj, 膰wicz w domu, wykonuj 膰wiczenia oddechowe. Staraj si臋 po艣wi臋ci膰 codziennie nawet kilka minut na swoj膮 aktywno艣膰.

  • Nie przesadzaj z czytaniem i ogl膮daniem wiadomo艣ci na temat pandemii

Skupiaj膮c si臋 na tych informacjach, kt贸re dotycz膮 nowych zachorowa艅, liczby zgon贸w, obostrze艅 powodujemy, 偶e wzrasta w nas niepok贸j i frustracja. Zamiast tego przeczytaj dobr膮, pozytywn膮 ksi膮偶k臋, lub obejrzyj film, ciekawy program albo kabaret.

  • Zaplanuj sw贸j dzie艅, wszystkie czynno艣ci rutynowe, a tak偶e te, kt贸re maj膮 urozmaici膰 Tw贸j dzie艅

Przygotowuj膮c sobie ramowy program dnia, przejmujemy kontrol臋 nad sytuacj膮. Nie skupiaj si臋 na rzeczach, na kt贸re nie masz wp艂ywu, tracisz tylko energi臋, kt贸r膮 mo偶esz wykorzysta膰 na rozw贸j osobisty, oraz o zadbanie o siebie i Twoich bliskich.

  • Od偶ywiaj si臋 regularnie i zdrowo

Nic tak nie daje si艂y do pracy jak dobry posi艂ek. Unikaj nadmiaru cukr贸w prostych oraz t艂uszcz贸w nasyconych. Urozmaicaj diet臋, testuj nowe smaki, dodawaj du偶o warzyw i owoc贸w. Niech dieta b臋dzie bogata w witamin臋 C, D i B, a tak偶e sk艂adniki mineralne takie jak magnez  i wap艅.

  • Rozwi艅 swoje pasje, znajd藕 nowe hobby

Czas izolacji to wbrew pozorom czas 鈥瀝esetu鈥. Mo偶esz zwolni膰, zatrzyma膰 si臋 na chwile i zastanowi膰, czy czego艣 w Twoim 偶yciu do tej pory brakowa艂o. By膰 mo偶e jest co艣 co Ci臋 kiedy艣 cieszy艂o, ale nie robisz tego bo nie mia艂e艣 czasu. By膰 mo偶e to jest dobry czas, 偶eby nauczy膰 si臋 czego艣 nowego. 

  • Dbaj o relacje spo艂eczne

Rozmawiaj ze znajomymi i rodzin膮 o tym co czujesz. Korzystaj z 艂膮cz internetowych i u偶ywaj kamerek, pozwoli to na poczucie kontaktu bezpo艣redniego, kontaktu wzrokowego, kt贸ry jest nieodzowny w tworzeniu dobrych relacji. Zara偶aj siebie i innych u艣miechem. Pami臋taj, 偶e dobrym s艂owem i spokojem mo偶na si臋 dzieli膰 na odleg艂o艣膰.

  • Ogranicz stres stosuj膮c trening relaksacyjny

Zadbaj o swoj膮 harmoni臋 wewn臋trzn膮, stosuj relaksacje, medytacj臋, trening tai chi i inne techniki, kt贸re wp艂ywaj膮 na zachowanie i utrzymanie r贸wnowagi. Pozwoli Ci to zachowa膰 spok贸j, ale r贸wnie偶 pomo偶e w problemach ze snem.

rehabilitacja-po-covid

Nie jeste艣 sam! Popro艣 o pomoc psychologa lub psychiatr臋.

Je艣li czujesz, 偶e jest Ci zbyt ci臋偶ko, porozmawiaj z psychologiem lub psychiatr膮. Nie ma nic z艂ego w tym, 偶e nie dajesz rady. Czasem u艣wiadomienie sobie, 偶e Tw贸j problem da si臋 rozwi膮za膰, 偶e ma sw贸j kres, 偶e Twoje samopoczucie jest os艂abione czasowo, pomo偶e Ci lepiej poradzi膰 sobie ze stresem. Psycholog pomo偶e Ci w poszukaniu nowych rozwi膮za艅 i wydobyciu zasob贸w wewn臋trznych. Wy艂adujesz swoje z艂e emocje i nauczysz si臋 radzi膰 z trudn膮 sytuacj膮. Niekiedy potrzebne jest ustawienie leczenia farmakologicznego i w艂膮czenia psychoterapii i tylko tak mo偶na powr贸ci膰 do stabilno艣ci i zdrowia.

Mimo ogromnego obci膮偶enia jakie musimy znosi膰 ka偶dego dnia w tej ekstremalnie trudnej sytuacji, nie pozostajmy bezczynni wobec os贸b, kt贸re wok贸艂 nas odczuwaj膮 skutki pandemii i potrzebuj膮 specjalistycznej pomocy.

Autor tekstu:

mgr Sylwia Krasowska 鈥 psycholog