Najczęściej Zadawane Pytania
Czy lekarz może wystawić receptę na leki refundowane na wizycie komercyjnej?
Co do zasady lekarz z wizyty komercyjnej ma możliwość wydania recepty na leki refundowane, jednak nie dotyczy to wszystkich preparatów. Lista produktów objętych refundacją, wielkość refundacji, kryteria udzielenia refundacji oraz kto może wystawić receptę z refundacją warunkują przepisy prawa. Część recept refundowanych może być wystawiona wyłącznie z porad NFZ.
Lekarz ma też prawo sprawdzić czy pacjent jest ubezpieczony – weryfikując uprawnienia w systemie elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) na podstawie numeru PESEL pacjenta. W przypadku dziecka do 3. miesiąca życia, które może nie mieć jeszcze nadanego własnego numeru PESEL, prawo do świadczeń jest potwierdzone numerem PESEL rodzica lub opiekuna dziecka.
W przypadku braku zgłoszenia w systemie, pacjent będzie miał możliwość wypełnienia oświadczenia w gabinecie lekarskim o przysługującym pacjentowi prawie do świadczeń opieki zdrowotnej, na podstawie którego pacjent będzie miał prawo w danym dniu do otrzymania recepty na leki refundowane.
Badania laboratoryjne
Co to znaczy być na czczo?
Jeżeli w przygotowaniu określono, że należy być na czczo, oznacza to, że Pacjent powinien zgłosić się na badanie, co najmniej 12 godzin po spożyciu ostatniego posiłku.
Dodatkowo:
Przed badaniem można pić wyłącznie zwykłą wodę lub gorzką (niesłodzoną) herbatę.
Nie należy pić kawy, wody smakowej, napojów typu cola light/ cola „zero”, napojów energetycznych, soków.
Nie należy spożywać posiłków, przekąsek, owoców, warzyw, cukierków odświeżających oddech, żuć gumy, palić papierosów.
W przypadku niemowląt, dzieci oraz Pacjentów powyżej 60 roku życia na ok. 30 min. przed badaniem wskazane jest wypicie wody lub gorzkiej (niesłodzonej) herbaty. W okresie podwyższonych temperatur (miesiące letnie) takie przygotowanie jest zalecane dla wszystkich Pacjentów.
U dzieci do 3 roku życia zaleca się pobieranie krwi od pół do jednej godziny po karmieniu.
Co to Interferencje?
Pojęcie interferencji jest znanym i opisywanym w literaturze fachowej zjawiskiem towarzyszącym badaniom laboratoryjnym. Polega na zakłócaniu przebiegu analizy przez czynniki interferujące, obecne we krwi, surowicy lub innym materiale biologicznym Pacjenta.
Czynniki te są obojętne dla zdrowia, nie wywołują żadnych objawów i skutków chorobotwórczych. Jednakże z uwagi na swoje właściwości i budowę wchodzą w reakcje z odczynnikami używanymi do przeprowadzenia danego testu. Zakłócają przebieg analizy, w efekcie uniemożliwiając uzyskanie wiarygodnego wyniku badania. Do najczęściej wymienianych czynników interferujących zaliczyć można:
- hemolizę (obecność w surowicy/ osoczu krwi hemoglobiny pochodzącej z rozpadu erytrocytów, często jest następstwem problemów z pobraniem krwi),
- lipemię (zmętnienie surowicy/ osocza wywołane obecnością dużej ilości cząsteczek lipidowych tzw. chylomikronów- występujących w zaburzeniach gospodarki lipidowej),
- zanieczyszczenia,
- przyjmowane leki i suplementy,
- przeciwciała heterofilne (cząstki biologiczne obecne w ludzkiej surowicy, wytwarzane przez organizm w odpowiedzi na kontakt z alergenami pochodzenia zwierzęcego (głównie), roślinnego, niektórymi pokarmami, substancjami chemicznymi, farmaceutykami),
- wysokie stężenia hormonów i różnego typu białek o budowie zbliżonej do badanego analitu, występujące fizjologicznie w okresie ciąży.
Współczesna wiedza medyczna nie dostarcza metod ani też narzędzi, umożliwiających dokładną identyfikację, a następnie eliminację czynników interferujących, obecnych w danej próbce krwi. W związku z tym Laboratoria nie posiadają możliwości przeciwdziałania skutkom zjawiska interferencji.
W sytuacji braku możliwości wykonania badania z powodu wystąpienia interferencji, Pacjent proszony jest o zgłoszenie się na ponowne pobranie materiału do badania.
Najczęściej ponowne pobranie materiału pozwala na realizację badania. Prawdopodobnie stężenie lub właściwości czynnika interferującego ulegają takiej zmianie, że czynnik traci wpływ na przebieg analizy.
Jak mogę odebrać wynik?
O dostępności wyników informujemy Pacjentów poprzez wysłanie SMS, warto zatem zweryfikować poprawność udostępnionego numeru telefonu.
Wyniki można odebrać na podstawie kodu zlecenia przez:
- aplikację Odbiór wyników na luxmedlublin.pl
- aplikację mobilną „Luxmed Lublin” (Sklep Play lub App Store)
- e-Kioski w placówkach Centrum Medycznego Luxmed
- W rejestracji bezpośredniej wynik może zostać wydany Pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu Pacjenta lub osobie upoważnionej na podstawie weryfikacji dokumentu tożsamości.
Osobą upoważnioną jest osoba wskazana przez Pacjenta w oświadczeniu wypełnionym osobiście przez Pacjenta w Rejestracji bezpośredniej lub osoba legitymująca się upoważnieniem notarialnym.
Wyniki badań dostępne są również w systemie e-Rezerwacja po zalogowaniu się do „Mojego konta”. W tym celu należy dokonać aktywacji konta w rejestracji bezpośredniej.
Niektóre wyniki badań, np. grupa krwi, dostępne są do odbioru wyłącznie w placówce, w której zostały zlecone.
Dlaczego nie należy porównywać wyników z dwóch różnych laboratoriów?
Porównywanie wyników badań z różnych Laboratoriów jest praktyką wielce nie zalecaną, może prowadzić do błędnych interpretacji, a w efekcie mylnych hipotez diagnostycznych.
Dzieje się tak dlatego, że Laboratoria często pracują na sprzęcie różnych producentów, stosują odmienne metody badawcze, jednostki w jakich wyrażane są wyniki, jak też procedury i zestawy do pobierania materiału do badania.
Wszystkie wymienione elementy mają wpływ na wynik badania laboratoryjnego.
Ponadto każde Laboratorium ustala własne zakresy wartości prawidłowych, zgodnie z informacjami dostarczonymi przez producentów aparatów i odczynników.
W sytuacji, gdy wynik badania laboratoryjnego odbiega w sposób znamienny od stanu klinicznego Pacjenta i konieczne jest powtórzenie badania, zaleca się wykonania badania w jak najkrótszym czasie i w tym samym Laboratorium.
Zasada ta dotyczy także monitorowania terapii lekami. W celu uzyskiwania spójnych i miarodajnych wyników Pacjent powinien zgłaszać się na badanie zawsze o tej samej porze dnia do jednego, wybranego Laboratorium.
Dlaczego Laboratorium nie interpretuje wyników badań?
Interpretacja wyników badań leży wyłącznie w gestii lekarza kierującego, który zna obraz kliniczny Pacjenta (aktualny stan zdrowia, tryb życia, historię choroby, wyniki pozostałych badań diagnostycznych).
Analiza pojedynczych wyników badań bez wiedzy o stanie klinicznym Pacjenta nie może mieć charakteru merytorycznego, zatem pracownicy Biura Obsługi Pacjenta oraz Laboratorium nie dokonują interpretacji wyników.
Czy mogę porozmawiać z diagnostą?
Większość pytań do diagnostów dotyczy interpretacji wyniku. Diagnosta laboratoryjny, nie będąc lekarzem specjalistą i nie znając obrazu klinicznego Pacjenta nie może podjąć się interpretacji wyniku.
Czy badanie może zostać pobrane „z palca”?
O możliwości pobrania materiału z krwi włośniczkowej (ukłucie palca) decyduje każdorazowo personel medyczny gabinetu zabiegowego w oparciu o analizę zakresu zlecenia. Personel ma prawo odmówić wykonania pobrania z krwi włośniczkowej.
Pobranie materiału z krwi żylnej, również w przypadku dzieci, jest rozwiązaniem najlepszym, w kontekście zarówno czasu trwania pobrania materiału, możliwości pobrania odpowiedniej ilości materiału oraz ograniczenia do minimum możliwości powstania skrzepów w pobranym materiale.
Czy mogę być z dzieckiem w trakcie pobrania materiału?
Obecność jednego z rodziców w trakcie badania dziecka jest jak najbardziej wskazana. Spokój rodzica, opanowanie, przekonanie, że nie dzieje się nic złego, przekłada się na zachowanie dziecka.
Obecność większej ilości opiekunów/ rodziny jest nieuzasadniona, przede wszystkim potęguje stres i niepokój dziecka.
Obecność rodziców nie powinna zakłócać pracy personelu. Personel w trakcie zabiegu powinien być skoncentrowany na dziecku. Na wszelkie pytania pracownicy chętnie odpowiedzą przed lub po pobraniu materiału, kiedy będą mogli skupić się na kontakcie z Państwem.
Kto może przynieść materiał do badania? Czy może osoba niepełnoletnia?
Materiał do badań, ze względu na konieczność weryfikacji danych osobowych, powinien dostarczyć Pacjent, a w przypadku dziecka rodzic bądź opiekun prawny. Osoba niepełnoletnia nie może zlecić wykonania badania, a co za tym idzie dostarczyć materiału do analizy.
Dlaczego wynik jest wcześniej?
Każdorazowo podajemy Państwu maksymalny czas realizacji badania, który uwzględnia sytuacje związane z koniecznością dokonania analiz kontrolnych, dla wyników, przekraczających zakres referencyjny.
Czy podany czas oczekiwania na wynik badania laboratoryjnego może ulec zmianie?
Dokładamy wszelkich starań, aby wyniki były dostępne w czasie deklarowanym. Na wydłużenie czasu oczekiwania mogą mieć wpływ czynniki niezależne od Centrum Medycznego Luxmed (np. awaria prądu, awaria analizatora), takie informacje są zwyczajowo umieszczane na stronie odbioru wyników.
Z uwagi na teoretyczną możliwość wystąpienia wyżej opisanych sytuacji, prosimy, aby nie wykonywać badań na dzień przed planowaną wizytą lub w dniu wizyty. Jeżeli nie ma wyraźnych wskazań lekarza co do daty wykonania badania, za badania aktualne uważa się badania wykonane do 7 dni przed wizytą.
Czy moja przychodnia ma umowę z Wami?
Jeżeli Pacjent otrzymuje skierowanie na badania diagnostyczne, przychodnia kierująca wskazuje miejsce realizacji świadczenia. Jeżeli na skierowaniu wskazano Centrum Medyczne Luxmed świadczenie zostanie wykonane w jednej z naszych placówek.
Czy skierowanie jest wymagane?
Skierowanie na badanie laboratoryjne jest wymagane w przypadku wykonywania badań w ramach poradni NFZ oraz w ramach posiadanej opieki abonamentowej (jeśli świadczeniodawca tego wymaga).
W przypadku większości badań, opłacanych przez Pacjenta, skierowanie nie jest wymagane. Należy jednak pamiętać, że wszelkie badania diagnostyczne powinny być wykonywane ze wskazań medycznych, po konsultacji z lekarzem.
Specyficzna terminologia badań diagnostycznych, gdzie nazwy badań różnią się od siebie nieznacznie (w niektórych przypadkach nawet jedną literą), może powodować pomyłki w wyborze właściwego badania, co naraża Pacjenta na dodatkowe koszty, wydłuża również okres oczekiwania na wynik właściwego badania. Dlatego też zalecane jest posiadanie skierowania od lekarz prowadzącego (dowolny druk).
Skierowanie eliminuje możliwość powstania błędów w zakresie zleconych ustnie badań.
Należy też zwrócić uwagę, że niektóre badania (np. test obciążenia glukozą, test obciążenia żelazem), ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa Pacjenta, wykonywane są wyłącznie na podstawie skierowania od lekarza, który ocenia czy stan zdrowia danego Pacjenta pozwala na wykonanie badania.
Czy mogę uzyskać wyniki w języku angielskim?
Każda placówka medyczna, funkcjonująca na terenie Polski prowadzi dokumentację medyczną w języku polskim, w takiej formie wydaje również wyniki badań diagnostycznych.
Jeżeli konieczne jest przetłumaczenie wyników badań na język obcy, Pacjent powinien zgłosić się do tłumacza przysięgłego.
Badania z zakresu diagnostyki obrazowej
Jaki jest czas oczekiwania na wyniki badań?
Wszystkie informacje dotyczące badań, łącznie z czasem oczekiwania na wynik, dostępne są w zakładce Badania. Przypominamy, że czas oczekiwania na wyniki badań określany jest w dniach roboczych (bez sobót, niedziel i dni świątecznych)
Czy na komercyjne badania laboratoryjne i diagnostyczne wymagane jest skierowanie od lekarza?
Wszelkie badania diagnostyczne powinny być wykonywane ze wskazań medycznych, po konsultacji z lekarzem. Specyficzna terminologia badań diagnostycznych, gdzie nazwy badań różnią się od siebie nieznacznie (w niektórych przypadkach nawet jedną literą), może powodować pomyłki w wyborze właściwego badania, co naraża pacjenta na dodatkowe koszty, wydłuża również okres oczekiwania na wynik właściwego badania.
Z tego względu, również w przypadku badań komercyjnych, sugerujemy, aby zlecane były one przez lekarza kierującego na dowolnym druku skierowania.
Bezwzględnie skierowania wymagamy m.in. w przypadku badań z zakresu pracowni:
- RTG, CT, z uwagi na wymogi obowiązujące przepisy prawne ( Ustawa Prawo atomowe z dnia 29 listopada 2000 r).
- Kardiologicznej, z uwagi na konieczność wykluczenia przeciwwskazań zdrowotnych do wykonania badania.
Wydawanie dokumentacji medycznej
W jaki sposób mogę otrzymać kopię dokumentacji medycznej?
Kopia dokumentacji medycznej wydawana jest na wniosek Pacjenta, przedstawiciela ustawowego Pacjenta lub osoby upoważnionej przez Pacjenta złożony w Rejestracji bezpośredniej lub przy pomocy e-Formularza dostępnego po zalogowaniu do modułu Moje konto
Czy wniosek jest konieczny do otrzymania kopii badań laboratoryjnych lub RTG cyfrowego?
Kopie wyników badań laboratoryjnych oraz RTG cyfrowego wydawane są na bieżąco w Rejestracji, na podstawie kodu zlecenia lub po weryfikacji tożsamości Pacjenta. Wypełnianie wniosku nie jest w tym przypadku wymagane.
Kiedy mogę odebrać przygotowaną kopię dokumentacji medycznej?
Kopia dokumentacji medycznej zostanie przygotowana zazwyczaj w terminie 1 dnia roboczego od daty złożenia wniosku. Podany czas oczekiwania ma charakter orientacyjny i jest zależny od formy zapisu i archiwizacji wnioskowanej dokumentacji (dokumentacja papierowa, dokumentacja elektroniczna).
Status realizacji wniosków złożonych przez E-Formularz Pacjent może weryfikować po zalogowaniu się do modułu Moje Konto.
Czy wniosek muszę złożyć osobiście?
W przypadku wniosków składanych w Rejestracji bezpośredniej wniosek może złożyć w imieniu Pacjenta przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona. W przypadku korzystania z e-Formularza wniosek składa po zalogowaniu Pacjent, będący głównym użytkownikiem Mojego konta.
Czy muszę osobiście odebrać przygotowaną kopię dokumentacji medycznej?
Przygotowana kopia dokumentacji medycznej może zostać wydana Pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej wyłącznie na podstawie weryfikacji aktualnego dokumentu tożsamości. Osobą upoważnioną jest osoba legitymująca się upoważnieniem notarialnym lub osoba wskazana przez Pacjenta w oświadczeniu w wypełnionym osobiście przez Pacjenta lub przedstawiciela ustawowego w Rejestracji bezpośredniej. Z uwagi na przepisy dotyczące ochrony danych osobowych i danych medycznych inne rodzaje upoważnienia nie będą honorowane, z uwagi na brak możliwości weryfikacji ich autentyczności.
Czy mogę otrzymać kopię dokumentacji medycznej pocztą lub na maila?
Kopia dokumentacji medycznej nie jest wysyłana pocztą tradycyjną na adres wskazany przez Pacjenta, z uwagi na brak możliwości weryfikacji tożsamość odbiorcy oraz zabezpieczenia poufności przesyłki.
Kopia dokumentacji medycznej jest wysyłana pocztą elektroniczną na adres mailowy wskazany przez Pacjenta we wniosku, który zawiera podpis zaufany w dokumencie w formacie PDF.
Czy mogę uzyskać kopie dokumentacji medycznej w trybie pilnym?
W przypadku, gdy kopia wnioskowanej dokumentacji zapisana jest w formie elektronicznej, jej wydanie może nastąpić w dniu złożenia wniosku. Dokumentacja papierowa znajduje się w Archiwum głównym znajdującym się poza Filiami Centrum Medycznego Luxmed, czas oczekiwania ma charakter orientacyjny i jego długość jest zależna od jej odnalezienia i przygotowania. Przepisy prawa nie nakładają na podmioty prowadzące działalność medyczną wydania kopii dokumentacji w trybie pilnym Pacjentom. Tryb pilny wydawania/udostępniania kopii dokumentacji jednoznacznie określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, dla podmiotów lub organów wyszczególnionych w Ustawie z dnia 06 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Potrzebuje dokumentacji w trybie pilnym w związku z koniecznością wykonania pilnie operacji/udania się do szpitala?
Każda placówka szpitalna, przez wykonaniem jakiegokolwiek zabiegu polegającego na naruszeniu struktury tkanek, jest zobligowana każdorazowo przed zabiegiem, wykonać niezbędne badania laboratoryjne i diagnostyczne. Okazanie przez pacjenta wcześniej wykonanych wyników badań nie zwalnia placówki szpitalnej z tego obowiązku, nie ma wpływu na przyśpieszenie zabiegu. Przepisy dotyczą zarówno zabiegów i leczenia planowego, jak również przyjęć w trybie nagłym. W przypadku, gdyby dokumentacja taka była niezbędna, jest ona przekazywana bezpośrednio do placówki medycznej na drodze administracyjnej, bez konieczności udziału pacjenta w pośredniczeniu pomiędzy tymi placówkami. Kopia dokumentacji medycznej w takich przypadkach udostępniana jest na podstawie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
Jestem w szpitalu, nie mam możliwości osobistego złożenia wniosku ani osobistego odebrania wniosku, a dokumentacja jest niezbędna dla lekarzy?
Wydanie kopii dokumentacji medycznej pacjenta dla placówek medycznych możliwe jest na drodze administracyjnej, bez konieczności udziału pacjenta w pośredniczeniu pomiędzy tymi placówkami. Kopia dokumentacji medycznej w takich przypadkach udostępniana jest na podstawie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
Jakie przepisy określają zasady i tryb wydawania kopii dokumentacji medycznej?
Ustawa z dnia 06 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania,
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych.